Napier en de Jan van Genten 29-12-2016 - Reisverslag uit Kuratau, Nieuw Zeeland van Marja Komen - WaarBenJij.nu Napier en de Jan van Genten 29-12-2016 - Reisverslag uit Kuratau, Nieuw Zeeland van Marja Komen - WaarBenJij.nu

Napier en de Jan van Genten 29-12-2016

Door: Marja Komen

Blijf op de hoogte en volg Marja

29 December 2016 | Nieuw Zeeland, Kuratau

Vandaag weer een reisdag. De bestemming is Napier, een stadje, bekend als de Art Decohoofdstad van de wereld.
De af te leggen afstand viel mee en 's middags stond er een excursie naar een Jan van Gentenkolonie op het programma.
De weg daar naar toe was al verrassend te noemen want het landschap was weer eens heel anders en we dachten onderweg zelfs gieren te zien. De lokale begeleider reed ons heel voorzichtig naar de kust want de weg was niet al te breed en naast de wegkant zag je eigenlijk meteen al flinke diepe dalen. De chauffeur meldde wel heel droog dat de mensen aan de linkerkant van de bus niet uit nieuwsgierigheid allemaal ook aan de rechterkant moesten gaan kijken naar de soms spectaculaire uitzichten.
Uiteindelijk belandden we aan het puntje van een landtong. Daar zag je grote, stoere kliffen, waar de zee tegenaan klotste. Erg mooi maar nog mooier was de kolonie Jan van Genten. Grote vogels die keurig stonden opgesteld achter een ijzeren koord. Zij bleven daar staan en wij stonden aan de andere kant en iedereen hield zich aan die regel! Prachtige beesten waarvan de meeste op een nest zaten. En in het nest zat vaak een kleintje in de warmte van moeder. Vader kwam geregeld zeewier brengen en dan werd hij bedankt door moeder met een knuffel.
Maar wat gebeurde er toen? Het hele intrigerende schouwspel werd ruw verstoord door de pet van Jan Komen! Die vloog van zijn hoofd zo in de kolonie. En daar mocht hij hem niet terugpakken, ook al lag hij niet verder dan 5 meter van hem af. Het was broedseizoen en we mochten de vogels natuurlijk niet storen.
De begeleider vertelde iets anders: hij durfde hem niet pakken want de Jan van Genten zouden zijn arm eraf pikken! Hij kwam met een stok aan en Jan mocht het zelf proberen. Heeeeeel voorzichtig, op zijn tenen lopend deed hij een paar stappen in de richting van zijn pet en ........ Hij pikte de pet behendig en snel aan de stok, waarop de pet weer verder vloog, nu richting zee! Gelukkig kon iemand de pet nog pakken en gaf hem breedlachend aan Jan. (Een wasbeurt voor de pet was wel noodzakelijk.)
Het weer werd wel al rap minder. Af en toe regende het al maar even later werd het echt een bui. Tijd om terug te gaan.
Op de terugweg zouden we goed opletten want er waren mensen die zeker 20 gieren hadden gezien op de heenweg. Een hoop geschreeuw want iemand had wat gezien in de struiken. De chauffeur stopte abrupt. Resultaat: een eend.
Daarna bleven we turen. Opnieuw een harde brul! Resultaat: een stuk of 10 kalkoenen. De chauffeur bleef het hoofdschuddend herhalen: een eend en kalkoenen, hij kon het niet geloven, dat mensen daar foto's van maakten.....

• 29 December 2016 - 09:12

Maud Poland:

Wij hebben hier oud op nieuw gevierd. Kilometers gewandeld en geen Jan van Gent gezien, wel prachtige krijtrotsen. Mooi dat jij ze nu wel op de foto zet, kunnen we er toch nog van genieten.

• 29 December 2016 - 14:54

Angèl Ruyter:

Hoi Jan en Marja,
    Wat een prachtig land hè? Heb met veel plezier jullie verslagen gelezen en de foto's gekeken.
    Blijven jullie op het Noord eiland? Mijn zus woont vrij zuidelijk in het Zuid Eiland. (Te Anau)
    Ook mooi, en weer heel anders.
    Wens jullie mooie vakantie verder.

• 29 December 2016 - 20:04

José :

Luitjes ,wat genieten jullie lekker.Prachtige beelden ,.
    Lekker dat Jan zijn pet weer terug heeft,anders hadden ze hem nog gebruikt als nest.
    Xxx