Lange reisdag naar Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marja Komen - WaarBenJij.nu Lange reisdag naar Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marja Komen - WaarBenJij.nu

Lange reisdag naar Christchurch

Door: Marja Komen

Blijf op de hoogte en volg Marja

09 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vandaag een reuzenreisdag. We gingen van Te Anau naar Christchurch. Dat is van de zuidwestkust naar de oostkust, een rit van 642 km! We vertrokken al om 7.00 uur en Justin, onze buschauffeur, had er meteen de vaart al in. Hij had voor onderweg een prijsvraag bedacht: hoeveel bussen gaan we tegenkomen tot aan Queenstown? Het schijnt dat er in deze tijd busladingen vol toeristen naar Milford Sound (net zoiets als Doubtful Sound) gaan. Iedereen vulde wat in - uiteraard natte vingerwerk - maar uiteindelijk bleek dat Jelle het had gewonnen. Hij kreeg een heel pakket snoepwerk en een flesje witte chocolademelk. Zijn droge reactie was: "Toch leuk voor iemand die last heeft van zijn kies!" Vandaar dat hij alles heeft uitgedeeld.
De reis was vaak weer adembenemend mooi, met uitzichten op bergen en meren. Er werd pakweg om de twee uur een stop ingelast. Zo stopten we ook bij een flinke stal aan de weg. Daar zag het er fantastisch uit. Je kon veel vers fruit kopen maar ook allerlei aparte soorten snoep, zoals een chocolareep met aardbei pavlova of kiwisnoepjes. Wij kochten mandarijnen en..... witte kersen. Ik wist niet dat ze bestonden en ze zagen niet eens wit! Meer rood/geel. Wel lekker.
Soms stopten we voor speciale fotomomentjes, bijv. met het passeren van de Lindis Pass. Uiteraard stopten we voor een prachtig uitzicht op Lake Tekapo, die aan een kant door bergen werd omzoomd, waarvan de Mount Cook (hoogste berg van Nieuw Zeeland) er een was.
Tussendoor vielen we ook nog wel eens in slaap en Margriet hield ons 's middags een tijdje wakker met de nog af te maken nieuwjaarsquiz. De dag ging vanzelf voorbij.
Vandaag was ook de dag dat we afscheid zouden nemen van onze chauffeur Justin. Christchurch is de laatste stad die we bezoeken dus na vandaag zit zijn werk er op. Jozan had een lied verzonnen dat wij allen hebben gezongen en dat werd door Gerald op Schotse wijze (pipe) begeleid. (Justin bleek nl. Schotse voorouders te hebben en hij had laten blijken daar trots op te zijn.) Hij waardeerde het enorm hoewel de zang wat onvast was.
En zo komt het einde van de reis toch angstwekkend snel naderbij. Morgen nog een Lord of the Ringtour met jeep, onze laatste excursie.
Nog een weetje:
In de zomer varieert het klimaat in Nieuw Zeeland van subtropisch tot guur.
De temperaturen zijn in de zomer op veel plekken helemaal niet zo hoog. Ze komen op veel dagen niet eens boven de 20 graden uit. Vooral niet op het zuidereiland. En dan vooral niet in de bergen, waar het guur waait. Dat is in het zuidwesten waar we de afgelopen dagen waren en waar het regelmatig regent, meer nog dan in Nederland. Ten westen van de bergketens is het namelijk nat, ten oosten daarvan veel droger. Daar zitten we nu!
Ik heb me van tevoren toch niet helemaal goed voorbereid want mijn garderobe bestond uit teveel shirtjes en te weinig truien. Gelukkig was ik niet de enige...




  • 09 Januari 2017 - 11:31

    Judith:

    Dat verwacht je ook niet van zomer in Nieuw Zeeland!
    Wat een mooie reis maken jullie zeg <3

    Geniet nog van wat komt.
    xxx

  • 09 Januari 2017 - 11:56

    Marianne:

    Hoi Jan en Mar geniet nog ff lekker van jullie reis! Volg jullie nog steeds hoor. Mar, wat een mooie verslagen schrijf je toch, maakt mijn dag soms weer goed als ik het lees.
    xxx Marianne

  • 09 Januari 2017 - 20:04

    Ans:

    Grappig, ik dacht (ook) dat vooral het Zuidereiland in de zomer heel zonnig was.
    Bedankt voor deze tip (HADDEN AL DIE VOORGANGERS NAAR NIEUWZEELAND JE NIET WAT BETER KUNNEN VOORLICHTEN?!? - O, je hebt niet geïnformeerd.... :-))

  • 09 Januari 2017 - 21:37

    Inge Barker (Ruijter-:

    Mooie fotoos weer, ondanks de grijzige lucht.
    Ook daar prachtig he? De kleur van Lake Tekapo..
    'k wil effe als verdediging opnoemen, bloedheet in Te Anau vandaag

  • 10 Januari 2017 - 08:46

    Harry Koning:

    Goedendag, Jan en Marja,

    Ja had je kunnen weten dat mooie (weer) in New Zeeland soms 3 jaar getijden op een dag.
    Maar jullie vermaken jullie prima lees ik, geniet ervan.

    Petri&Harry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Welkom op mijn blog! Ik ben Marja Komen en ik ga de komende (bijna) vier weken een rondreis maken in Nieuw Zeeland. Natuurlijk heb ik er erg veel zin in en ik ben van plan om dagelijks wat te schrijven op dit blog. Of dat gaat lukken weet ik niet maar ik hoop dat jullie er plezier aan beleven.

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 11794

Voorgaande reizen:

19 December 2016 - 12 Januari 2017

Reizen in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: