Regenwoud, hotpools en Maoricultuur - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marja Komen - WaarBenJij.nu Regenwoud, hotpools en Maoricultuur - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marja Komen - WaarBenJij.nu

Regenwoud, hotpools en Maoricultuur

Door: Marja Komen

Blijf op de hoogte en volg Marja

26 December 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vandaag een mooie dag. We startten met een bezoek aan Whirinaki, een regenwoud. Een lokale gids bracht ons daar naar toe en stelde ons voor aan een Maorigids. Ze vertelde met veel gevoel over respect voor de natuur en het geloof in de aanwezigheid en kennis en hulp van de voorouders. Daarna volgde er een ritueel en vroeg ze om toestemming om het bos te mogen betreden. Daarop aansluitend mochten wij volgen, na haar eerst een neusgroet te hebben gebracht. Dat gaf mij (maar ook andere groepsleden) een spiritueel en emotioneel gevoel. Een heel aparte ervaring.
Onder leiding van deze gids maakten we een wandeling door het regenwoud. Zij gaf uitleg o.a. over de natuur, over medicinale planten, over grote, oude bomen en over de Koningsvaren, het nationale embleem van Nieuw Zeeland. En je hebt varens en VARENS! We keken onze ogen uit hoeveel varens er waren. Een schitterend gezicht. Velen waren zo groot als bomen en stonden als grote parasols boven onze hoofden.
Na de wandeling gingen we picknicken op een open plek in het bos. De lokale gids zorgde voor een prima lunch met specifiek Nieuw Zeelands etenswaar. (Dat had hij allemaal op kerstdag zelf voorbereid!) Erg lekker allemaal.
Toen de lunch voorbij was, werden we wat slaperig en dus hoog tijd voor weer een wandeling in de rainforest. Daar leerden we nog meer over dit zeldzame natuurgebeuren.
En vanwege al die wandelinspanningen kregen we daarna wat tijd om te ontspannen. Iets verderop waren hotpools en die hebben we natuurlijk uitgeprobeerd. Heerlijk! Van warm tot warmer tot nog warmer tot heet aan toe. Goed voor de spieren.
Maar de dag was nog niet ten einde. Het slotakkoord was een Maori experience, een show waarbij de toeschouwers iets meer te weten komen over de Maoricultuur. Het was een toeristische maar wel heel mooie show met veel dans en muziek en eten. Uiteraard kon de Haka niet ontbreken! Indrukwekkend om te zien en te horen.
Conclusie: Het was een drukke maar mooie dag! Morgen naar Taupo.

• 26 December 2016 - 15:10

Marianne:

Lieve Marja en Jan,
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen en een klein beetje te mogen meegenieten via verhalen en foto's. Heel veel plezier verder en wij kijken uit naar het volgende verslag.
    Marianne en Arno

• 27 December 2016 - 13:24

Judith Komen:

Prachtig mam ❤

• 28 December 2016 - 15:01

Gerda :

Lieve Marja en Jan
    Wat een mooie verhalen en foto"s.
    Leuk dat jullie ons zo mee laten genieten van jullie belevenissen.
    En volgens mij eten jullie elke dag heerlijk.
    Ga lekker zo door! Veel plezier.
    liefs Piet en Gerda

Marja

Welkom op mijn blog! Ik ben Marja Komen en ik ga de komende (bijna) vier weken een rondreis maken in Nieuw Zeeland. Natuurlijk heb ik er erg veel zin in en ik ben van plan om dagelijks wat te schrijven op dit blog. Of dat gaat lukken weet ik niet maar ik hoop dat jullie er plezier aan beleven.

Actief sinds 18 Dec. 2016